mandag 6. april 2009

Mønsterbøker anskaffet, og mye fint i hvit fleece

Høst 2008

Høsten 2008 kjøpte jeg meg noen mønsterbøker med fine mønster til barneklær, og gikk i gang med å sy til Kongen. Jeg syr på en gammel Husqvarna Combina II fra 1969, og har egentlig aldri lært noe annet enn rett frem og sikksakk, men det klarer jeg meg lenge med! Mitt første ordentlige plagg etter mønster var en hjelmlue fra "Børnetøj du selv kan sy". Stoffet var en rest av ullstoffet til brudecapen min, et stykke blå bomullstoff med fiskemønster på, og kanting med beige kantebånd.


Luen ble foret med fleece - og siden jeg hadde kjøpt en hel bok med mønster til fleeceklær ("Blødt børnetøj") ble det neste en fin halskant med blå sømmer og applikasjon:


Detalj:


Det neste jeg gikk i gang med var en heldress, også et mønster fra "Blødt børnetøj", men jeg sydde den uten hette. Jeg brukte den samme hvite fleecen (som jeg hadde kjøpt masse av for å fore brudecapen min med for noen år siden, men stoffet hadde ikke den rette fallen til det), og sydde erme- og fotkanter, samt halsutringning i lyseblå stretchribb. Knær og albuer fikk søte applikasjoner med blomster og insekter på.




Neste prosjekt ble to små sparkebukser til en venninne som fikk tvillinger. Mønster ble hentet fra "Børnetøj"-boken, og jeg laget et strykemerke til hver av dem. Selene ble forsterket med samme stoff som applikasjonen på strykemerket. Sømmene ble litt skjeve og rare, for her slo maskinen min seg litt vrang. Og fortsatt var det masse fleece igjen!

1 kommentar: